Från Mjau till Muu!

Hela sommaren är en enda dimma för mig! Fy tusan vad glad jag är för alla bilder och blogginlägg som kan friska upp mitt minne. Har även en stor tacksamhet över det fina vädret och att det som fick mig att må bäst var att köra jeep.... det fläktade sååå skönt och dämpade illamåendet och fick mig lite piggare. Känns som evigheter sedan ja mådde illa. Det är packat och glömt! 

Sen kom ichiasen, inte helt oväntat men precis som senaste graviditeten lärde jag mig hantera den ok. Har varit duktig och simmat, yogat och bärt stegräknare för att på nått sätt hitta en balans. Jag har ett jobb där jag sitter hela tiden och jag har ett jobb där jag står hela tiden. 
Det där med att stå i 8h har varit värst + att det är tunga lyft och ibland ganska hektiskt tempo. Kvällarna efter de passen har jag bara gått å lagt mig och de senaste dagarna har det grubblats mycket över HUR ska jag lösa detta....

Igår kom ytterligare en smäll!!! Det smög sig på mig sakta men eskalerade hur jag än gjorde. Ischias dämpade jag med en varm dusch, värktabletter eller vila. Ingenting av mina vanliga åtgärder hjälpte!!! Aha...Foglossning ?!?!?

Ont hela tiden, smärta när ja gick och en panik som försökte växa sig lika stor som denna nya konstiga värk!

Läste på 1177 ....(den sidan är på gott å ont...)

Ok Tilda nu löser vi detta!
Under råd och tips fann jag några saker som man kan göra för att underlätta.....
Sitt ner när du klär på dig - fick en bild hur ja sitter precis som Sune på golvet och trär på byxorna
Undvik trappor - ehh HUR ska ja komma in å ut ur min buss
Stå eller sitt ej under längre stunder - vem fan ligger ner å jobbar!
Sov på sidenlakan och ha sidenpyjamas så du lättare kan vända dig i sängen - ......?
Gå baklänges - ...?.????????????? !!!

Hade ju inte riktigt tålamodet att ta in denna information! 😢
Att ha ont påverkar ju allt! Jag blir tok deprimerad! Mitt tålamod med treåringen i huset var nere på noll och när han vägrade sluta hoppa i soffan där jag låg och försökte vila fick ja ryta till från tårna....hjälpte inte! Ja kokade, han hoppa å skratta och ja blev en dålig mamma...... Hoppas nån känner igen sig! 

Man blir så rädd! Jag är redan i vecka 26 och jag är bara i vecka 26. Att flytta tvätten från maskin till torktumlare, att ge hund å katt mat och att fixa mat kändes som att ja kommer aldrig klara detta!!! Rullstol och sängliggandes nästa!

Har sovit hyffsat inatt....utan sidenlakan och sidenpyjamas!
Nu är jag lugnare. Brukar vanligtvis vakna smidig som en katt och sakta förvändlas till en flodhäst mot senare eftermiddagen....men idag vakna jag mer i formen som en .....ko! 
MEN jag accepterar det bättre än igår. Konstanta smärtan är inte där, nu ska ja lära mig att inte hamna där igen.....Vad gjorde jag för fel? 
En remiss är skickad till sjukgymnast och jag antar att sådana där foglossningsbälte kan bli aktuellt....
Sen hoppas jag att simma och att yoga kan fortsätta kännas bra. Hur ja ska lösa mina arbeten är fortfarande ett stort ?
Kan man sjukskriva sig halva dagar? Graviditetspenning får man ju inte än? Åhhhhh  I don't wanna go there!!!!! Försäkringskassa, läkare, PAPPER, telefonköer I hate!!!! 

Så nu har jag skrivit av mig! Hade inte direkt nån att ringa och lägga all negativitet på. Så jag bara släppte ut det här! Ahhh! Min hjärna känns smidig som en katt! 


6 kommentarer
johanna Liljeroth

Snälla Tilda du måste vara rädd om dig!!!! Du har en bit kvar innan det är dax.
snälla, säg till om du behöver hjälp med något, kan dock inte köra buss men behövs det hjälp i stan kan jag hjälpa. Du måste kunna bli sjukskriven?!!
Dålig mamma är vi alla ibland, eller ofta ;)
Kram ♥

Anonym

Det är vidrigt det där. Jag Fick foglossning i slutet. Skulle jaga en unge på jobb och fick mig en törn. Kunde enbart gå i sidled??? Såg nog väldigt märkligt ut.:) kollegorna skickade hem mig och jag minns att jag knappt kunde koppla när jag körde bilen hem. Men det försvann efter någon dag. Efter förlossning och någon vecka efter kom det igen:(:( sen glömmer man allt som varit jobbigt. Ja det vet du ju själv av egna erfarenheter. Unna dig god choklad och fotmassage av dina killar.:) hoppas det blir bättre.

FridaG

Var rädd om dig fina du! <3
Kraaaam

Johanna

Foglossning är inget och leka med för det kan hänga kvar ett bra tag även efter förlossningen. Till skillnad från ischias så ska man undvika sånt som gör ont. Själv blev jag sjukskriven på halvtid från vecka 20 när jag väntade Klara och såsmåningom helt sjukskriven. Med Theo blev jag helt sjukskriven från v. 13. Var försiktig för snart har du två småttingar och ta hand om och då är det inte muntert att ha en kvarhängande foglossning! Var rädd om dig. Kram!

Ida

Åh fy faaan för foglossning!! Hade oturen att få de redan i v7! Tyckte knappt att jag var gravid då ens men men.. Det är ju över o värt Alvin 1miljon ggr om:)
Jag har ett fogbälte om du vill låna, lindrade faktiskt en del.
Tips är att när du går så ta så små steg du kan, ja man känner sig skit dum när man går så men de får man ta, när du måste gå i trappor så gå som ett barn, ta ett trappsteg o upp med båda fötterna innan du tar nästa!
O framför allt ta det lugnt!! Se till o få en sjukskrivning iaf på halvtid.
Va rädd om dig!
Kram

CarinaLou

Åh min fina vän, jag känner med dig!